Şi pentru că tot am deschis subiectul tabu al misterelor, ne vom opri în continuare la Vise şi Halucinaţii.
Din informaţiile de mai sus am constatat că există o serie de semne prevestitoare ale morţii pe care le-am putea încadra în categoria semne concrete/reale. Dar nu numai acestea au rolul de a accentua ideea de imanenţa a sfârşitului. O să facem o distincţie minimală între vis şi halucinaţie.
Visul este o „înlănţuire de imagini, de fenomene psihice şi de idei care apar în timpul somnului” iar a visa „a avea un vis în timpul somnului, a vedea în vis pe cineva sau ceva”, pe când halucinaţia este o „tulburare psihică ce constă în perceperea unui obiect sau a unui fenomen fără ca acesta să existe în realitate. Produs al acestei stări; nălucire, vedenie.” [Dexonline.ro, toate 3]
Însă protul Silviu de la Parohia II Pucioasa, la întrebarea „Îmi puteţi relata din experienţa dumneavoastră tălmăcirea vreunui vis prevestitor de moarte ? Este permis de către Biserica Ortodoxă să credem în aceste viziuni ale somnului ?” comentează: „ o să-ţi dau un raspuns ce aparţine preotului Cleopa: pot fi vise de la Dumnezeu şi pot fi vise de la Satana şi noi nu putem face distincţie între unele şi altele, aşa că mai bine nu ne încredem în ele. Sunt vise de noapte. De fapt subconştientul lucrează şi de aceea ce ne-a impresionat pe noi peste zi sau ce am auzit ne influenţează peste noapte, dar este doar lucrul conştientului. Biserica nu este de acord cu visele şi cu interpretarea lor ca semne prevestitoare de moarte şi nici cu alte practici oculte.”
La nivelul interpretărilor viselor vom constata o multitudine de semne ce aparent prevestesc moartea. Maria din Serbăneşti comentează: „eu cunosc câteva vise ce pot anunţă moartea. Atunci când te visezi gol, dezbrăcat, când visezi dărâmături, gropi sau femeile când se visează despletite.” Am mai putea adăuga: să nu te visezi mireasă, ca femeie să nu visezi că naşti, să nu visezi copii mici murdari pe îmbrăcăminte sau la gură, dacă ai părul scurt să nu te visezi cu el lung, să nu visezi că tunzi părul pentru că vei auzi de cineva care a murit, dacă visezi că te arunci în gol să te trezeşti pănă să atingi pământul că altfel, dacă îl atingi, mori în somn, când visezi că înoţi să te trezeşti înainte să atingi fundul bazinului/mării, altfel vei muri în somn. Să nu visezi când se dărâmă o casă. Să nu visezi o cunoştinţă ce tocmai a murit, pentru că vei auzi de altcineva care „şi-a dat duhul”. Să nu visezi surparea unei gropi, sau căderea unui perete. Să nu visezi gropi şi morminte proaspete sau lumânări stinse.
„«E moartecând visezi porci, când coseşti, dacă visăm arătură; când visezi că-ţi cad dinţii, îţi moare ceva copil; de visezi căţi cade măseaua, îţi moare ceva bătrân» (De Ia Floare Tomuţ, 84 ani, 1984, Ciuta).” ( Memoria Ethnologica, nr. 4 – 5, iulie, decembrie, 2002 (An II), aici)
Când visezi:
„Animale: Dacă sunt de tot soiul şi chiar necunoscute, fereşte-te de moarte tu şi ai tăi.
Apă: […] dacă apa este tulbure, este semn foarte rău, căci te ameninţă pe tine sau pe cineva dintre cei apropiaţi o boală gravă sau moartea.
Barbă: Dacă o vezi la o femeie, e semn de doliu în familie;
Batista: […] dacă e neagră, e semn de doliu.
Cap: Dacă e tăiat, semn rău, va muri o rudă.
Cămaşă: Dacă visezi că te dezbraci, e semn rău, de întristare, boală, moarte.
Cărbuni: Dacă sunt stinşi înseamnă moarte.
Coasa: Semn rău, veste de moarte.
Cometă: Dacă vezi căzând e semn foarte rău, de scumpire, război, moarte, speranţe deşarte.
Copil: […] dacă se naşte un prunc, înseamnă moarte.
Cuc: Dacă-l auzi cântând, e semn rău, va muri cineva.
Cucuveau: […] dacă o auzi cântând, e semn de boală şi ghinion, chiar moarte.
Cumpănă: E semn rău, de nefericire şi moarte.
Femeie: […] dacă e bolnavă, e semn rău, cineva va muri în curând.
Flaut: Dacă auzi cântând, e semn rău; vei auzi despre sau vei participa la o înmormântare.
Friptură: […] dacă mănânci, înseamnă mare pagubă sau moarte.
Fund: Dacă vezi, e semn rău, de moarte.
Fus: Dacă visezi, e semn rău, va muri repede cineva.
Împuşcătură: Dacă auzi, e semn rău, de durere sau moarte.
Lanţ: […] dacă e rupt, înseamnă moarte.
Lătrături: Semn rău, vei auzi de moartea cuiva.
Lepră: Dacă vezi leproşi, e semn rău, de moarte.
Licurici: Vei auzi de moartea cuiva.
Limbă: Dacă visezi mănânci, e semn rău, de moarte.
Locuinţă: […] dacă o faci sau o ridici, e semn de moarte.
Lovitură: dacă auzi, e semn rău, înseamnă moarte.
Lumină: […] dacă e stinsă, e semn de moarte.
Marmură: Prevesteşte moarte apropiată.
Mătrăgună: Semn de doliu.
Musteţe: […] înseamnă şi moarte.
Nap roşu: Semn rău, de moarte.
Oglindă: Dacă vezi, e semn de moarte.
Olar: Dacă visezi, e semn rău, de moarte şi nefericire.
Orizont: Dacă e înroşit, e semn rău, de doliu.
Otravă: […] poate însemna şi moarte.
Pământ: […] dacă zaci pe el, înseamnă moarte, neplăceri.
Părinte, tată: […] poate înseamna şi moarte.
Pânză: dacă visezi pânză înălbind, e semn rău, de durere sau moarte.
Raclă (sicriu): Semn rău de moarte.
Raţă: […] dacă o vezi la baltă, vei pierde pe cineva.
Ring de box: Semn rău, de doliu.
Rochie: […] dacă e neagră, e semn de doliu.
Sabie: […] dacă e ruptă, e semn de boală grea, moarte.
Sânge: Dacă vezi, semn rău, de doliu şi necaz. […] dacă verşi tu, înseamnă moarte apropiată.
Soare: […] dacă e roşu, semn rău, de durere şi moarte.
Talpă: Dacă visezi talpă de încălţăminte, e semn rău, de moarte.
Veste bună: Dacă visezi că ai primit, e rău, înseamnă întristare, boală, moarte.”( Dicţionar de vise. f.a.)
„În zona Padeş, dacă cineva visa că este muşcat de un şarpe negru, în partea dreaptă a capului, se credea că-i va muri cineva dintre rudele apropiate, iar dacă visa că este muşcat în partea stângă, îi va muri o rudă mai îndepărtată.” (a se vedea aici)
Elena Niculiţă-Voronca în cartea Datinele şi credinţele poporului român, aduce o completare Dicţionarului Viselor din surse etnografice: „Mere, pere dacă visezi, sunt suflete, cer de pomană. Măr sau pară dacă visezi că cade de pe copac, îţi moare cineva din familie. De cade o perişoară sau un merişor mic, moare un copil, de mare, un bătrân. De-i visa că-ţi vine cineva care e mort şi rupe un măr din copac, desigur îţi va muri cineva.”
Acestea ar fi interpretările viselor privite în ansamblu, simplist dar succint, urmând să prezentăm câteva cazuri concrete de halucinaţii pe patul de moarte.
Halucinaţie
Doru Gheorghe, născut în Moldova, oraş Panciu, sat Moviliţa, locuind în prezent în oraşul Pucioasa, judeţ Dâmboviţa povesteşte: „mama mea, când am intrat în camera unde stătea, m-a confundat cu fratele meu, Mihai. Am încercat să o conving că nu sunt Mihai, dar ea mi-a răspuns că mint. M-a atenţionat să am grijă că a urcat cineva în pod şi îi fură ceva. Nu era nimeni. De altfel şi fratele meu, Mihai, internat în spital mi-a spus « văd o şopârlă mergând pe perete » şi apoi a murit, la fel ca şi mama”.
Şi Maria (cea care se ocupă cu îngrijirea mormintelor şi trasul clopotului) din Şerbăneşti, judeţ Dâmboviţa, ne relatează: „Bărbatul meu se uita cruciş şi cu ochii fix într-un colţ, colţul de sus al grinzii, zbătându-i-se în acelaşi timp”.
Şi nu sunt singurele cazuri. În tradiţia românească s-a încetăţenit ideea de „punere a ochilor în grindă”. De aici încolo familia sau apropiaţii trebuie să-i aprindă muribundului lumânarea.
Se spune că moartea intră în casă, nevăzută de nimeni şi se aşează la patul bolnavului. Atunci el îşi fixează ochii într-un colţ, în grinda casei, să nu o vadă. Se pare, după relatările celor doi intervievaţi că moartea are o altă formă decât cea cu care oamenii sunt obişnuiţi, cea de schelet, ori moartea însăşi produce aceste halucinaţii pentru a anunţa într-un anume fel familia de apropierea sfârşitului.
Dorian Dron
Dacă doriți să revizitați BlogulLor în căutare de noi articole, dați-ne un Like pe pagina noastră de Facebook.